Wysoki kontrast
Menu

Strona - archiwum Koalicji Masz Głos, Masz Wybór

KAMPANIE VIRALOWE PROWADZONE W INTERNECIE

O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ, PROWADZĄC DZIAŁANIA W INTERNECIE?

  •  Specyfika działań on-line – kampanie internetowe głównie adresuje się do młodych ludzi, którzy są permanentnie on-line. Pamiętajcie, że sieć to nieskończona liczba możliwości – wygrywają te działania, które w krótki i często zabawny sposób przykuwają uwagę wielu osób. Większość z waszych znajomych na co dzień korzysta z internetu i portali społecznościowych w celu komunikacji z przyjaciółmi. To daje wam duże szanse na zwiększenie efektywności podjętych działań i dotarcie z komunikatem do bardzo wielu osób. Zanim zaczniecie jednak realizację projektu w internecie, zastanówcie się, jakiego rodzaju filmy lubicie oglądać najbardziej, w jakie memy najchętniej klikacie, w jakich wydarzeniach bierzecie udział i co udostępniacie swoim znajomym. Pamiętajcie: wasz przekaz ma być nie tylko atrakcyjny – on ma przede wszystkim edukować i zachęcać do głosowania.
  • Nakręcajcie siebie nawzajem – potencjał działań w internecie polega na udostępnianiu waszych komunikatów. Namawiajcie swoich znajomych, żeby przesłali link do filmu, wydarzenia czy obrazka innym osobom.
  • Angażuj! – komunikat mobilizujący do głosowania w internecie (niezależnie, czy jest to film czy mem) powinien posiadać zachęcającą do działania treść, która będzie budowała u odbiorcy poczucie, że jego głos jest ważny, może coś zmienić, a każdy z nas ma wpływ na przyszłość naszego kraju – np. „Twój głos ma znaczenie” lub „To dla mnie ważne/zależy mi, żebyś uczestniczył/-ła w wyborach”. Za pośrednictwem swojego komunikatu mówcie o tym, co interesuje młodych ludzi, odwołujcie się do ich doświadczeń. Przekonujcie, że setki głosów oddanych przez młodych ludzi może wprowadzić zmianę.
  • Stwórz wydarzenie na Facebooku – zaproszeni na nie znajomi będą dostawać powiadomienia za każdym razem, kiedy wrzucisz coś na tablicę wydarzenia. Możecie wrzucać tam nie tylko posty, ale także ciekawe pytania angażujące do dyskusji lub linki do stron innych kampanii profrekwencyjnych. Jeśli chcecie prowadzić debaty on-line, pamiętajcie, że młodzi nie lubią, kiedy się do nich apeluje i mówi ex cathedra – mają tego za dużo w szkołach. Młodzi chcą rozmawiać, dyskutować, potrzebują wymiany myśli, a nie kolejnego przemówienia. Rozmowa ma być o konkretach i prowadzić do jakichś rozwiązań. Dyskusje o niczym nie przemawiają do młodych.
  • Mów pozytywnie – wielu specjalistów przekonuje, że strach może mobilizować, natomiast zawsze istnieje ryzyko, że może też paraliżować. Lepiej skupiać się więc na pozytywnych komunikatach. Młodzi szukają rozwiązań i mają dość narzekania.

CIEKAWE PRZYKŁADY:

  • „Nakręć się na wybory”, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce

Przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2014 roku Komisja Europejska w Polsce we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej zorganizowała konkurs dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych pt. „Nakręć się na wybory!”. Młodzi przygotowywali krótkie, minutowe filmiki, które miały przekonać niezdecydowanych do oddania swojego głosu w
eurowyborach. Spoty zamieszczano na jednym z serwisów filmowych (np. You Tube, Vimeo). Zgłoszone do konkursu filmy można obejrzeć na stronie: http://nakrecsienawybory.pl/

  •  Rock the Vote, USA

„Rock the Vote” to pozarządowa organizacja, która już od ponad 20 lat mobilizuje młodych Amerykanów do udziału w wyborach – jej działania zachęciły do rejestracji w spisie wyborczym ponad 5 mln młodych obywateli. Założyciele „Rock the Vote” wykorzystują muzykę i poparcie gwiazd popkultury oraz nowe technologie, aby dotrzeć do setek tysięcy młodych ludzi z apelem zachęcającym do głosowania. Każdego roku organizują obchody Dnia Demokracji (23 marca), podczas których w tysiącach szkół prowadzone są lekcje obywatelskie (symulacje wyborów i dyskusje), a w setkach stacji radiowych emitowane są audycje edukacyjne. Na swojej stronie internetowej przedstawiciele organizacji prowadzą portal informacyjny, na którym można uzyskać wszystkie informacje o wyborach. Przed ostatnimi wyborami prezydenckimi w USA umieścili w sieci spot reklamowy „Będę”, który obejrzało ponad 300 tys. ludzi na YouTube. http://youtu.be/4AeRFhwSYVQ

  •  Bite the Ballot, Wielka Brytania

Organizacja młodzieżowa, która zachęca młodych do dzielenia się swoimi poglądami wyborczymi i inicjowania dialogu z politykami. Bite the Ballot nagrywa filmiki mobilizujące do udziału w wyborach, w których występują znani i lubiani przez młodych artyści. Organizacja popularyzuje wśród młodzieży akcję: „Zachęć 5 swoich znajomych do zarejestrowania się w wyborach i pochwal się tym na Facebooku” (w Wielkiej Brytanii funkcjonuje obowiązek każdorazowej rejestracji do spisu wyborców).

  •  Declareyourself, USA

Inicjatywa obywatelska, w ramach której przed wyborami prezydenckimi w 2004 i 2008 roku po Stanach Zjednoczonych jeździł autobus, którego pasażerowie organizowali w setkach miast i miasteczek muzyczne wydarzenia na uniwersyteckich i szkolnych kampusach. W ramach kampanii wyprodukowano także zabawny spot promowany za pośrednictwem YouTube i MySpace, w którym występuje… zazdrosna wiewiórka: http://youtu.be/bflVvQ7qvqA. Jednak najgłośniejszą reklamą wyprodukowaną przez organizację był plakat, na którym znajdują się znane postaci (Christina Aguilera, Jonathan Bennett, Jessica Alba) ze związanymi/zaklejonymi ustami, a pod nimi znajduje się podpis: „Tylko ty potrafisz odebrać sobie głos” (oryg. „Only You Can Silence Yourself”).

 

Źródło: Przewodnik po kampaniach profrekwencyjnych, Anna Samel, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2014