Wysoki kontrast
Menu

Strona - archiwum Koalicji Masz Głos, Masz Wybór

HAPPENING, FLASHMOB, WYDARZENIE W CENTRUM WASZEJ MIEJSCOWOŚCI

O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ, PRZYGOTOWUJĄC HAPPENING?

  • Zawiadomienie o zgromadzeniu publicznym – każde wydarzenie (manifestacja, demonstracja, wiec, pikieta) organizowane w miejscu publicznym, podczas którego określona grupa ludzi zamierza publicznie wyrazić jakieś zdanie lub pogląd, jest nazywane zgromadzeniem. Jeśli w takim wydarzeniu ma wziąć udział więcej niż 15 osób i jest to zgromadzenie intencjonalne – czyli ma swój konkretny cel, znacie jego termin i przebieg oraz organizujecie je w przestrzeni publicznej, dostępnej dla innych mieszkańców – to musicie ubiegać się o pozwolenie na organizację takiej manifestacji. Zawiadomienie dostarczacie urzędowi gminy lub miasta nie później niż na 3 dni robocze przed datą zgromadzenia. Możecie to zrobić w formie pisemnej, poprzez faks, e-mail lub za pomocą specjalnego formularza opublikowanego na stronie urzędu. O tym, co należy zawrzeć w takim zawiadomieniu, przeczytacie tutaj: http://poradnik.ngo.pl/x/455884.
  • Miejsce – przemyślcie wybór miejsca, w którym zorganizujecie happening. Pamiętajcie, że chcecie dotrzeć do jak największej liczby przechodniów, więc powinniście być dobrze widoczni (nie zniknąć w tłumie). Miejscem nie musi być koniecznie główny plac waszej miejscowości – dobrze widoczne są także happeningi organizowane przed centrami handlowymi lub manifestacje maszerujące głównymi ulicami miasta.
  • Bądźcie wyraziści, kolorowi i widoczni – przemyślcie swoje stroje, zadbajcie o elementy wyróżniające was spośród przechodniów. Przygotujcie transparenty z chwytliwymi hasłami. Weźcie ze sobą megafony lub boomboxy z fajną muzyką (wcześniej sprawdźcie, czy macie działające baterie). Pamiętajcie o fajnych rekwizytach (jak np. budziki, słuchawki na uszy, kartony imitujące urny wyborcze). Zaplanujcie działania tak, aby chętni widzowie mogli się w nie włączyć.
  • Hasła zachęcające do głosowania – postarajcie się, aby przekaz waszej akcji był jasny i zrozumiały dla widzów oraz przypadkowych przechodniów. Pamiętajcie o zasadzie neutralności politycznej, unikajcie haseł, które mogą się kojarzyć z konkretną partią lub politykiem.
  • Czas – happeningi i akcje uliczne najlepiej organizować w czasie, kiedy ludzie nie pracują i nie siedzą w szkole. Najlepiej prowadzić działania w weekendy – jeśli organizujecie działania profrekwencyjne, to możecie je realizować w okresie ciszy wyborczej, czyli w dniu poprzedzającym głosowanie. To dla was także dodatkowa szansa na przyciągnięcie uwagi mediów, które w tym czasie nie mogą podejmować tematów politycznych związanych z wyborami. Jeśli zdecydujecie się na wydarzenie publiczne właśnie tego dnia, tym bardziej uważajcie, aby nie naruszyć zasady neutralności politycznej – będziecie wtedy szczególnie narażeni na zarzuty.

 

CIEKAWE PRZYKŁADY:

  • Happening profrekwencyjny „Wyborcze wróżby”

Przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2009 roku młodzi ludzie z 8 miejscowości (m.in. z Radomska, Krakowa, Gdańska) zachęcali przechodniów do pójścia do urn, przepowiadając im przyszłość. Mieszkańcy wyciągali z pudełka losy przekonani, że są to wróżby. A każdy los zawierał jedno z haseł: „Pójdziesz na wybory 7 czerwca”, „Będziesz rozważnie podejmował decyzje podczas wyborów 7 czerwca”, „Nie zapomnisz o oddaniu głosu w wyborach 7 czerwca”.

  • Zespół Szkół Technicznych w Wodzisławiu Śląskim

Młodzież przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2009 roku zorganizowała na rynku w Wodzisławiu Śląskim społeczny happening pod hasłem: „Budzimy świadomość”. Przygotowując się do wydarzenia, uczniowie pozyskali w Urzędzie Miasta informacje na temat prowadzonych w ich regionie projektów finansowanych bądź współfinansowanych przez Unię Europejską. Następnie samodzielnie robili zdjęcia tych miejsc i inwestycji – fotografie zostały wykorzystane na plakatach rozstawionych podczas akcji happeningowej na rynku miejskim. Na ziemi rozłożono gigantyczne niebieskie płótno wabiące najmłodszych – dzieci odciskały na nim swoje dłonie zanurzone uprzednio w żółtej farbie. Uczniowie uzyskali także zgodę właścicieli sklepów na oklejenie witryn na rynku samodzielnie przez nich przygotowanymi plakatami propagującymi udział w wyborach 7 czerwca.

  • Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu

Uczniowie zorganizowali happening na ulicach swojego miasta. Część z nich ubrana była w tradycyjne szlacheckie stroje, a część w barwy Unii Europejskiej. Młodzież niosła transparenty, na których widniały hasła zachęcające do pójścia na głosowanie: „Zmień nasz los – oddaj głos”, „Wyślij posła do Brukseli, aby wszyscy nas słyszeli”, „Na wybory dzisiaj czas, niech głos odda każdy z nas”. Podczas przemarszu szkolna orkiestra dęta grała utwór „Oda do radości”. Uczestnicy rozdawali przechodniom ulotki i kwiaty z bibuły.

  • Jeunes Européens fédéralistes, Francja

Młodzi Europejscy Federaliści to paneuropejska organizacja młodzieżowa zrzeszająca entuzjastów integracji europejskiej. Przed wyborami europejskimi w 2009 roku zachęcali swoich członków do organizowania manifestacji ulicznych, w trakcie których rozdzwaniały się przynoszone przez uczestników budziki. Miało to symbolizować, że nadszedł czas na zmiany i oddanie swojego głosu w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Manifestacje z budzikami zorganizowano m.in. w Brukseli (Belgia), Berlinie (Niemcy), Nancy (Francja), Padwie i Lido di Camaiore (Włochy) oraz Budapeszcie (Węgry).

  • Can you hear me Europe?

Przed wyborami europejskimi w 2009 roku Europejskie Forum Młodych, czyli platforma skupiająca 99 krajowych rad młodzieżowych oraz samorządów studenckich z obszaru Unii Europejskiej, prowadziła kampanię „Youth Votes!”. Jednym z najciekawszych przedsięwzięć była akcja typu flashmob organizowana przez jedną z najpopularniejszych wśród młodych ludzi stacji telewizyjnych, MTV, pod hasłem: „Can you hear me Europe?”. MTV zachęcała widzów do gromadzenia się na głównym placu swojego miasta (np. w Berlinie pod Bramą Brandenburską, w Pradze w Parku Stromovka) 30 kwietnia 2009 roku o godz. 15.30 i wykrzyknięcia hasła: „Can you hear me Europe”. Flashmoby organizowane w Berlinie, Pradze i Mediolanie były na żywo relacjonowane w MTV. Celem akcji było wzmocnienie w młodych poczucia, że ich głos ma znaczenie.

 

Źródło: Przewodnik po kampaniach profrekwencyjnych, Anna Samel, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2014